Het ‘leereffect’ van social media en social networks

Oude media bestaan niet meer. Mensen kijken nog wel op de oude manier tegen media aan, maar zijn bezig met een zoektocht om alle nieuwe mogelijkheden een plaats te geven (>> verschil in generaties…). Tijdens deze zoektocht worden nieuwe mogelijkheden van het huidige, zichzelf steeds ontwikkelende aanbod aan media, en met name nieuwe of micromedia, ontdekt door de gebruikers zelf. Op deze manier dragen zij bij aan de (technologische) media-innovaties die in hun behoeften moeten voorzien. Maar nog belangrijker op dit is het gebruik van de beschikbare content. Waar vroeger men zich tevreden diende te stellen met het beperkte aanbod, geleverd door een beperkt aantal partijen, is het aanbod nu vele malen groter, en afkomstig van ‘all over the place’.
Ook hoeft men zich niet meer met de content tevreden te stellen. Waar je vroeger alleen de informatie tot je kon nemen, het kon overdenken en eventueel bediscussiëren met mensen in je directe omgeving, is het nu mogelijk de betreffende content direct ‘aan te pakken’. Je kunt het op elke manier gebruiken die je wilt, en verspreiden naar wie je wilt. De Don Quichote die vroeger brieven schreef naar de krant is vervangen door de ‘prosumer’. Mensen maken en bewerken de content nu zelf. Door blogs, internetfora,…, waar de laagdrempelige mogelijkheid bestaat je boodschap uit te dragen naar de wereld, of te reageren op de boodschap van een ander. Mix ‘n’ match is het credo. Maar niemand weet dus waar dit toe zal leiden.
Eén ding: mensen zullen zelf kritisch moeten kijken naar informatie die tot hen komt. De autoriteit die de traditionele mediainstituten met zich meedragen is niet vanzelfsprekend aanwezig bij User Generated Content. Via verschillende bronnen, verschillende kanalen zullen mensen zelf de informatie mixen en verwerken (interpreteren) tot de juiste waarheid voor zichzelf. Met de afname van de invloed van de traditionele massamedia zullen er meer versies van de waarheid onstaan. Persoonlijke, of individuele waarheden, en waarheden die ontleent worden via de toetsing aan (online) communities waartoe men behoort. Socialisatie, in de normale omgang (fysieke interactie), zal vermengd worden met online socialisatie. De ethiek en regels rondom het online leven (je tweede leven) zullen gestandaardiseerd, genormaliseerd en uiteindelijk geïnternaliseerd worden. Minder kans dus op verkeerd interpreteren van een emailtje 😉 Voor zolang email nog bestaat dan…

Mensen (of ‘users’) worden getypeerd als amateurs, in tegenstelling tot de oorspronkelijke producenten en verspreiders van informatie; traditionele media. Maar hoever en hoelang kan dit stand houden? Door het leereffect van social media wordt men scherper en vaardiger in het verkondigen van de boodschap. Door de mogelijkheid verkrijgen van onmiddellijke (en vaak onverbiddelijke) feedback leert men sneller dan uit welk boek dan ook. Geen reacties? Ook dan weet je genoeg. Niet interessant genoeg, of je moet iets anders proberen om beter in het voetlicht te treden.

Gartner over social media en communities:
One thing’s for certain: The way news is being distributed is going through a transition that will take consumers into uncharted territory. The impact on news quality/authority, objectivity and even monetization will go through an evolution as the forces of Web 2.0 take hold. A few signposts underscore this dramatic change:

  • Digg, the online community that employs the “wisdom of crowds” to select news stories (and now videos and podcasts) that are of the greatest interest to the widest number of people, has hit the one-million-registered-user mark. Today, every publisher that knows how to spell “Web 2.0” has a “Digg this” button on its site. There’s no turning back now, as the newly empowered digital consumer has spoken.
  • MySpace is entering the news business in the second quarter of ’07. MySpace will provide a mix of real-time news and user-submitted content from which individuals can create custom “feeds” and pages to be shared with others in their community. If newspapers wonder where their young readers went, look here and put MySpace on the speed dial.
  • Broadcast Interactive Media, a Madison, Wisconsin-based service provider, is working with a number of its local TV clients to create a product called YouNews. The new offering is a “channel” that will be featured on new news station Web sites (and perhaps on-air), showcasing the best of user-submitted news stories. Look out when some technically adroit consumer newshound scoops his station’s local reporters by submitting breaking news from his mobile phone.

And there’s more on the way from such folks as USA Today that represents a clash of old business models (reflecting narrow thinking and limited consumer empowerment) with new business models (aka Web 2.0) that will result in substantive change, impacting the entire news value chain and resulting in a new breed of “journalists,” “editors” and (of course) news consumers.

Update 28-05
En nu beginnen we niet pas op latere leeftijd met deze ontwikkeling, deze online socialisatie, maar kinderen als doelgroep is ontdekt. Kids are the next big thing…
De virtuele werelden clubpenguin.com en webkinz.com zijn beide groter dan Secondlife… Zie het originele artikel op Businessweek.

Advertenties

Een gedachte over “Het ‘leereffect’ van social media en social networks

  1. Chique hoor, je vrienden niet vertellen dat je je hebt ingeschreven voor een symposium van hun werkgever!

    Chique hoor, je vrienden niet vertellen dat je een best interessante website hebt!

    Chique hoor, je vrienden niet vertellen dat ………!

Reageer hier...

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s