Kijkers kijken nog steeds liever live TV

Volgens onderzoek gedaan door Digital Spy kijkt 75% van de kijkers nog bij voorkeur naar live televisie.

Tijdens een bijeenkomst van Atos afgelopen week over media-ontwikkelingen werd duidelijk – gesteld onder andere door mijzelf – dat het second screen en andere ontwikkelingen de kijkers weglokken van live televisie.
En het werd ook duidelijk dat deze ontwikkelingen en waar ze toe zullen leiden de mensen werkzaam in media danig bezig houden.

Het Engelse onderzoek wijst uit dat hoewel mensen bij voorkeur live TV kijken, bijna tweederde (59%) bezig is met een ‘tweede scherm’ terwijl ze televisie kijken. Internetten, email checken, spelletjes en natuurlijk Twitter en Facebook. Facebook is met een score van 44,6% in Engeland het populairste social media platform om tijdens televisiekijken te ‘kletsen’ uitzendingen, met een percentage van 39,8 die aangeeft (ook) Twitter daarvoor te gebruiken. Een zelfde aantal (38,6) geeft aan geen social media te gebruiken om conversaties te voeren rondom televisie-programma’s.

Toevallig is in Nederland door de Stichting Kijk Onderzoek (SKO) ook net een onderzoek gedaan naar het gebruik van een tweede scherm. Gelukkig realiseren zij zich blijkbaar ook dat de ouderwetse manier van kijkcijfers meten – via kastjes bij de TV – niet meer past in deze tijd. Zoals ook blijkt uit het recente persbericht dat de SKO samen met Ziggo en UPC een testproject gaan doen voor meenemen van andere manieren van TV kijken (via het web, met name de ‘gemist’-sites) in hun metingen.

Uit het onderzoek van de SKO blijkt, net als in het onderzoek van Digital Spy, dat het second screen vooral wordt gebruikt om te ‘multi-tasken’ (als dat de lading dekt). Second screens zijn dus geen vervanging voor televisiekijken, maar worden in parallel gebruikt voor andere dingen. Bijvoorbeeld om deel te nemen aan de totale conversatie over de uitzending, terwijl activiteiten die direct aan het programma gerelateerd zijn (de programma-app gebruiken bijvoorbeeld) slechts in kleine mate worden gedaan.

Wat een interessant verschil is tussen de beide onderzoeken is de mate van het gebruik van tweede schermen: 59% van de Engelse respondenten geeft aan regelmatig te kijken met een ‘second screen’, tegenover slechts 35% in het Nederlandse onderzoek. En ik maar denken dat Nederlanders altijd voorop lopen in adoptie van digitale ontwikkelingen.

Of zou het verschil te verklaren zijn door dat het net gepubliceerde onderzoek van de SKO al is uitgevoerd in september 2011, en dus bijvoorbeeld het het nieuwe seizoen van The Voice of Holland heeft gemist? In dit tweede seizoen van #TVOH is social media uitstekend ingezet om het programma meer diepte te geven en betrokkenheid te creëren, zoals ook te zien is in de metingen en analyses.

En The Voice is dan maar één voorbeeld. Het zou dus zomaar kunnen dat de de ontwikkelingen zo snel gaan dat een onderzoek van een half jaar oud naar deze materie in deze tijd niet veel meer waard is.

Advertisements

Reageer hier...

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s