Over…

Op deze site zal ik waarnemingen delen, op de manier zoals ik mediapsychologie zie: Observeren, Analyseren en Interpreteren. Vanaf deze plaats op het web, in praktische vorm. Deze site heeft dus geen wetenschappelijke pretenties.

Wat is mediapsychologie?
Mediapsychologie is ontstaan uit de behoefte van de toepassing van psychologische theorie en onderzoek naar de impact van media, zowel vanuit de academische als de commerciële wereld, en vanuit de politiek (sturing). Het speelveld bestrijkt het gehele spectrum van de menselijke beleving van media – affectief (emotie), cognitief (bewustzijn) en gedrag -in activiteiten, gebeurtenissen, theorieën en praktijk. Media omvat alle vormen van gemedieerde communicatie, zoals afbeeldingen, geluid, inhoud en nieuwe technologieën (‘emerging technologies’).

Mediapsychologie streeft naar het verwerven van inzicht in hoe mensen media begrijpen, gebruiken en erop reageren in deze mediarijke wereld, en er waarde aan ontlenen bij het oplossen van problemen en voordelen eruit halen.

Kortom: “Wat gebeurt er met onze media? Wat gebeurt er met ons?”

Waarom dan deze site?
Wat heb ik er aan? En wat heb jij, als lezer eraan? In de eerste plaats, zal je een meer verfijnde en kritische kijk op media krijgen. Ik probeer waar ik nodig acht toelichtingen of andere standpunten te geven bij wat zich afspeelt in en via televisie, kranten en social of online media. Wat je doet met je nieuwe, andere perspectief is volledig aan jou… wat dan ook. Het lijkt me leuk om van je te horen of je er iets aan hebt, of dat je je iets afvraagt met betrekking tot media en psychologie.

Wie ben ik dan wel? Afgestudeerd in mediapsychologie, hou ik me in het dagelijks leven vooral bezig met adviseren rondom IT en nieuwe media. Vooral bij mediabedrijven, maar ja, welk bedrijf is dat nou niet vandaag de dag?

– William Rice, Mediapsycholoog